Wiele firm, zwłaszcza tych z sektora małych przedsiębiorstw, nie przywiązuje szczególnej uwagi do identyfikacji wizualnej swojej działalności. Często poznaję właścicieli i dyrektorów, którzy nie do końca wiedzą, co ten termin oznacza oraz jaki ma cel. Niewiedza ta ma bezpośredni wypływ na tempo rozwoju firm oraz jest przeszkodą w osiągnięciu zamierzonego sukcesu. Artykuł ten kieruję głównie do małych oraz mikro przedsiębiorstw. Liczę jednak, że właściciele większych firm, po jego przeczytaniu, będą w stanie wyciągnąć również odpowiednie wnioski. Każda firma powinna posiadać wiedzę jak promować swoje usługi, produkty oraz zadbać o dobry wizerunek w oczach swoich klientów. Umiejętność ta pozwoli stać się rozpoznawalnym zarówno na lokalnym i międzynarodowym rynku.
Co to jest identyfikacja wizualna?
Nie chcę przytaczać tu skomplikowanych definicji. Uproszczając – identyfikacja wizualna jest szeregiem reguł oraz już gotowych projektów, które w połączeniu ze sobą tworzą spójny wizerunek. Inaczej rzecz ujmując, są to projekty graficzne każdego elementu firmy. Po co to wszystko? Posłużę się tu moim ulubionym przykładem. Wyobraźmy sobie, że samochód firmowy przejeżdża obok przechodnia. To potencjalny klient, któremu po powrocie do domu żona przypomniała, że miał poszukać fachowca. Siadając przy komputerze rozpoczyna poszukiwania w przeglądarce internetowej. Po kilku minutach znajduje potencjalną firmę. Najważniejsze – jeśli layout strony www i logo będą spójne wizualnie z samochodem, który minął na ulicy, pomyśli – ja dziś widziałem tą firmę, podświadomie stwierdzi – JA ICH ZNAM! Szanse przy wyborze usługi wzrastają o 30% (nawet jeśli będą mniej konkurencyjne cenowo w porównaniu do innych). W odwrotnej sytuacji klient szufladkuje wszystkie firmy z danej branży. A co, jeśli jesteśmy lepsi od konkurencji? Nie dajmy wrzucić się do jednego worka przez pseudo fachowców z internetowych tablic ogłoszeniowych. Bądźmy widoczni.
Co się składa na spójny wizerunek marki?
Podstawowym elementem identyfikacji wizualnej jest logo. To ono jest eksponowane w każdym materiale reklamowym firmy lub usługi. Jest też pierwszym elementem, który widzi klient. Logo odróżnia markę od konkurencji, dlatego powinno być idealne! Porównując firmę do osoby przytoczę moją ulubioną sentencję:
„Firma bez logo, jest jak człowiek bez twarzy” – David Airey (twórca wspaniałych książek, oraz grafik specjalizujący się w identyfikacji wizualnej).
Ten cytat idealnie obrazuje czym dla firmy jest logo i jaka jest jego funkcja. Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuację, że każdy człowiek ma identyczną twarz?
Do istotnych elementów identyfikacji wizualnej należą również druki firmowe. To z nimi klient ma bezpośrednią styczność i w dużej mierze one decydują o przyszłym wyborze. Doskonałym przykładem może być wizytówka. Innymi ważnymi elementami są: papier firmowy, koperty, identyfikatory pracowników, ich odzież firmowa, tabliczki informacyjne (nawet te na parkingu powinny dobrze wyglądać) oraz wiele innych. Wszystko należy dostosować do potrzeb oraz wielkości firmy. Nie mniej istotne będą akcydensy, czyli potoczne druki użytkowe. Są to cenniki, ulotki, katalogi, oferty, prezentacje, naklejki, kartki okolicznościowe, itp. Osobiście umieściłbym tu także projekt strony internetowej (mimo, że nie jest drukowana), która w dzisiejszych czasach jest niezbędnym elementem prowadzenia dobrego marketingu.
Przykłady tego typu materiałów można wymieniać w nieskończoność. Pomyślmy, gdzie nasza firma jest widoczna, a gdzie powinna jeszcze się pokazać? Odpowiedź na to pytanie poznamy, gdy dobrze i wnikliwie przeanalizujemy swoją reklamę.
Czym jest księga znaku?
Na rynku funkcjonuje wiele ciekawych znaków graficznych, jednak ich elementy identyfikacji często nie są ze sobą spójne. Będąc grafikiem, który specjalizuje się w identyfikacji wizualnej firm i usług, zawsze zwracam na to szczególną uwagę.
Księga znaku to katalog techniczny firm i ich kreacji wizualnej. W niej opisana jest budowa, reguły stosowania oraz kolorystyka logo pomagająca tworzyć spójny wizerunek na późniejszym etapie rozwoju firmy. Zamawiając np. oklejenie samochodu możemy mieć pewność, że będzie ono dobrze zrobione, jeśli naszym pomocnikiem będzie księga znaku.
Podsumowanie.
Zbudowanie systemu identyfikacji wizualnej nie jest prostym zadaniem. Nie można mylić jej z marketingiem czy promocją. Sama identyfikacja jest stricte pierwszym krokiem do stworzenia silnej konkurencji oraz prężnie rozwijającej się marki. Prawidłowo zaprojektowana oraz stosowana jest idealną podstawą do pozytywnej opinii oraz odbioru firmy w oczach klientów.
Aktualizacja lipiec 2019