Ile kosztuje projekt logo dla firmy? Dlaczego inni mają taniej?
To pytanie zapewne zadaje sobie wielu naszych przyszłych, obecnych i potencjalnych klientów. Wielu z nich tak naprawdę nie zdaje sobie sprawy, jak często jest to długi i skomplikowany proces. Z jednej strony w ogłoszeniach tych płatnych oraz na grupach społecznościowych można znaleźć ogłoszenia nawet już po kilka złotych. Słynny portal aukcyjny na A przoduje, gdzie „graficy” ogłaszają swoją pracę nawet i po dyszce!. Z drugiej strony, popularne serwisy czy też gazety walą nagłówkami, że jakieś miasto z pieniędzy podatników wydało kilkaset tysięcy za logo, czym oczywiście również nie jest. Zawsze prawda leży pośrodku i mimo że w obydwu przypadkach mamy do czynienia z jakimś procesem twórczym to ani w pierwszym przypadku nie jest to logo, ani w drugim, gdzie pieniądze były liczone w setkach tysięcy złotych.
Przypadek nr 1 – logo za 100 złoty
W tym przypadku tak jak już wcześniej napisaliśmy, nie jest to logo. Owszem jest to jakiś proces twórczy jednak na koszt projektu logo nie składa się tylko stworzenie randomowej grafiki, która będzie wyeksportowana z napisem. Przestrzegamy przed tego typu ofertami, ponieważ wiele z nich będzie pozbawionych praw autorskich (brak możliwości legalnego używania jako znaku reprezentującego firmę, produkt). Dodatkowo zazwyczaj takie twory nie nadają się do późniejszego wykorzystania. Są stworzone w nieodpowiednich programach, kolorystyce czy też formacie. Zazwyczaj nie mają przemyślanych proporcji oraz przewidzianych metod zastosowania znaku na innych materiałach niż tylko nagłówek strony internetowej. W dzisiejszych technologicznych czasach nie wystarczy umieć tylko Photoshopa. Profesjonalni graficy już dawno nauczyli się korzystać przynajmniej z 5 zaawansowanych programów, w których są w stanie dostarczać najwyższej jakości materiały. Tworzenie znaków na podstawie kupionych na serwisach stokowych zdjęć czy też wektorów to nie tylko oszustwo swoich klientów, ale również przestępstwo. Tak, jednoznacznie o tym mówi licencja tego typu grafik.
Przypadek nr 2 – logo za 1 000 000 złoty
To skrajność bazująca na nieświadomości innych ludzi. Zazwyczaj taką bańkę pompują media, aby mieć sensację. Nie było nigdy takiego logo, a wszystkie podawane informacje ile to jakaś instytucja nie wydała na logo, są po prostu naciągnięte. Prawda jest taka, że zazwyczaj są to ceny wdrożenia całego systemu identyfikacji wizualnej. Obok stworzenia samego znaku graficznego są to zazwyczaj badania konsumenckie, konsultacje, strategie marketingowe oraz tworzenie wielu innych projektów (księgi identyfikacji dużych instytucji potrafią mieć nawet kilkaset stron). Nagłówki gazet muszą przyciągać czytelnika…
Czyli ile kosztuje dobre logo firmy?
Tutaj wszystko zależy od poziomu projektów projektanta oraz jego umiejętności. Cena dobrego logo powinna zaczynać się w okolicach tysiąca złotych i w tej cenie powinny zostać zawarte podstawowe działania brandingowe takie jak np.: stworzenie podstawowej księgi znaku, zaprojektowanie i dostarczenie wielu wersji logo do wykorzystywania na innych materiałach niż druk. W cenie zawarta powinna być również umowa o przekazaniu autorskich praw majątkowych, ponieważ bez tej umowy Twoja firma nie będzie mogła pełnoprawnie korzystać i przypisywać sobie ten znak. Jeśli chcesz poznać to, co my oferujemy w ramach projektu logo zapraszam do kontaktu, napisz e-mail z tym, czego oczekujesz i jaką posiadasz firmę, a odpowiemy Ci, co powinna Twoja firma posiadać razem z logo oraz wycenimi naszą pracę.